התעמרות: איך לזהות ולהתמודד עם תופעה שורשית?

התעמרות: איך לזהות ולהתמודד עם תופעה שורשית?

התעמרות: כשמשחק הכיסאות הופך להיות לא נעים

החיים המשפטיים לא תמיד מתנהלים כמו סרטי קולנוע, בהם עורך הדין המבריק זוכה בכל ההליכים ומקבל את התיקון המיוחל. לפעמים, הדברים נראים יותר כמו קומדיה מצולמת, שבה דמויות הולכות מסביב ומחפשות את הדרך להתחמק מהתעמרות. לא, לא מדובר בכיתה של תלמידים מציקים, אלא בתופעה רחבה ומדאיגה שמשפיעה על חיינו הפיזיים, הנפשיים והמשפטיים.

מה זה בכלל התעמרות?

התעמרות היא תופעה חברתית שבה אדם או קבוצה מטרידים, מקטינים או מכניסים אדם אחר למצב של פגיעות מתמשכת. תופעה זו לא מתרחשת רק בספרים ובסרטים, אלא נמצאת בכל מקום вокругנו, בין אם זה בעבודה, במוסדות לימוד או אפילו בזוגיות. עכשיו, מעטים יודעים, אבל ההתנהלות המשפטית בעניין עוסקת בשני צירים עיקריים:

  • חוקי התעמרות בעבודה
  • חוקי התעמרות רגשית או פיזית

האם התעמרות היא באופנה?

ובכן, אנחנו לא בלוח שנה מסחרי, אז התשובה היא לא. התעמרות היא לא דבר שחולף כמו טרנד אופנה שהיה פופולרי בעונה. כצפייה בתוכנית ריאליטי, התופעה הזו מתפשטת והולכת. אבל למה? כי הקונים לא מקבלים הנחה? כי אנחנו רגילים לסלוח על ההתנהגויות הללו? התשובות עשויות להיות מורכבות.

אילו סוגים של התעמרות קיימים?

המגוון הוא רחב, והדבר הכי מעניין הוא שלפעמים התעמרות עשויה להופיע בדפוסים שהכי פחות מצפים מהם. אז מה הגדרות השונות? בואו נפרק את זה:

  • התעמרות בעבודה: כשמישהו מוצא את עצמו סובל ממילולי או פיזי, ובניגוד למשטרת העבודה, המנהל מתהלך עם סמכות שלא נגמרת.
  • התעמרות רגשית: זה יכול להיות פשוט כמו חבר שצועק עליך שחסר לך מתוק, או גרוע יותר, ניהולי רגשית שמבצע תיקול של אגו מאוד לא בריא.
  • התעמרות חברתית: התפשטות השפלה לאנשים שמצוי בהם דעות ורצונות שונים משלהם. אלה שצריכים להעביר את העידן עם חיוך וקריצה.

שאלות שכדאי לשאול

כדי לעזור לנו להבין את הנושא לעומק, הנה כמה שאלות ששווה לשאול:

  • איך מזהים התעמרות בעבודה?
  • מה כדאי לעשות כשנפגעים מהתנהגות כזו?
  • מי אחראי על המצב כשזה קורה?
  • האם החוק מגיב במקרים של התנהגות כזו?
  • איך מתמודדים עם התעמרות רגשית?

מה החוק אומר על ההתעמרות?

על פי החוק, התעמרות בעבודה היא לא סמפטום של כוס תה מעודדת; זהו מצב חמור שיכול להוביל לתביעה משפטית. במיוחד כשמדובר במעסיקים שלא עוצרים את ההתנהגות שלנו, שהטקסיים לעיתים מצדיקים את זה.

אוי ואבוי – כל אחד יכול להיות קורבן!

וכאן מגיעה השאלה הגדולה: "מה הקטע עם זה?" התשובה היא שבכל אחד מאיתנו יש פוטנציאל להיות הקורבן או המתחקר. העולם הזה דינמי, ומחייב אותנו להיות עם היד על הדופק. חשוב לדעת שהחוק יכול לשלב ידיים עם המוניטין שלנו.

דמיינו את הסיטואציה – שאתם מתעוררים יום אחד ומגלים שהתעמרות השתלטה על חייכם

נניח שאתם נוסעים בעבודה עם תחנת מטרו יום אחד, ובמקום לגלות דף נטול כניסות, אתם פוגשים את המנהל שנשמע יותר כמו "אתה נגנב מהעבודה" מאשר "בוקר טוב".

אז מה לעשות אם אתם מוצאים את עצמכם במצב כזה? קודם כל, חשוב לדעת שישנה אפשרות להגיב משפטית, ואם הכול נכשל, פשוט לתבוע את החיוך שלכם בחזרה.

היבטים נוספים שכדאי לדעת על התעמרות

  • אחריות החברה לא נשמעת רק במילים, אלא בפעולות!
  • שיחה פתוחה היא המפתח – הקשבה פעילה יכולה לשנות את המשחק.
  • תיעוד המסמך הוא שלם וגווניו: ודאו שכל הודעה ודבר שיצא מכם יתועד.

האם תעבור מנהל בדיקות חדשות?

אך בכל מקרה, התעמרות היא לא עניין של מנהל לבדוק, היא יכולה להיגרם גם על ידי עובדים משותפים. ואם אתם זקוקים לפסיכולוג, אל תהססו לדרוש עזרה מקצועית, ואם ניתן, הכניסו את זה להליך המשפטי.

סיכום – מה נותר לנו ללמוד מהנושא?

נתון שולי חשוב הוא, שההתעמרות לא תמיד נתפסת כתעודת עניות; היא יכולה להיראות כמו רוח רעה שהגיעה לשכונה. אבל מעבר לכל הצחוק והקומדיות, כדאי לקחת את המצב ברצינות. לא משנה באיזה צד אתם עומדים, אל תתבלבלו – יש תמיד מקום לתשובות, ולפעמים התשובות מצריכות אנשי מקצוע שיבדקו את הסיטואציה.

אז בפעם הבאה שאתם חווים התנהגות לא נ

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן